homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Ontbijtsessie 28-09-2020 bij Assadaaka over omgaan met stress

aVrijdag 28 september was Dhr. Ahmed El Ghazi van de organisatie Dynamo aanwezig om te spreken over stress (wat is stress, wat is de werking ervan en hoe ga je ermee om).
Dhr Ahmed El Ghazi had al eens eerder gesproken over het omgaan met stress, en er zou ook een vervolg komen op die eerste presentatie, maar door de Covid-19 lockdown viel er een gat van een half jaar.
Dhr Ahmed El Ghazi besloot daarom eerst een stukje van deel één te herhalen. (NB: dit verslag is tevens bedoeld om diegenen naar wens te informeren, die door de Covid-19 restricties en de beschikbare ruimte vandaag niet aanwezig konden zijn.

De ontbijtsessie werd geopend door Dhr. Ahmed El Mesri van stichting Assadaaka Community, waarna Dhr. Siegfried van Hoek een inleidend woord werd gegeven alvorens de presentatie van Ahmed El Ghazi het woord kreeg.
Na afloop merkte Dhr. Ahmed El Mesri nog op dat Assadaaka wel vaker aandacht aan dit onderwerp wil besteden, temeer doordat de Covid-19 problematiek ook meer stress geeft onder de bevolking.
Siegfried van Hoek: Welkom iedereen, vandaag gaan we spreken over stress, wat is stress en wat kunnen uitwerkingen ervan zijn en hoe kun je ermee om gaan. Stress is een mentaal proces (met psychomotorische gevolgen) die van een invloed is op je vermogen tot mentaal en fysiek functioneren.

Stress is een fenomeen wat zich in diverse gradaties toont van licht tot heel heftig. Heel licht is bijvoorbeeld dat je de bus dreigt te missen. Nou dan pak je toch de volgende bus? Dat wordt al anders als je daardoor niet op tijd op een belangrijk sollicitatiegesprek gaat zijn… het gaat dus ook over welke belangen op de achtergrond spelen van waarover je stress ervaart.  Agressief of oneerlijk bejegend worden is een andere stress dan de bus missen…

Stress bestaat dus in gradaties, en daarnaast is ook de eigen capaciteit van incasseren een factor, waarbij het eigen karakter maar ook de gevormde persoonlijkheid op basis van de persoonlijke voorgeschiedenis in het omgaan met moeilijke situaties.
De één heeft bij wijze van spreken een Liebherr koelkast van 4 meter, waar hij/zij van alles in weg kan stoppen (to big to handle the stress), terwijl de ander het met een campingkoelkastje moet doen van 40 cm. Stress heeft ook een invloed op je lichaam, je darmen worden vaak je tweede hersenen genoemd, vaak voel je stress in je buik.

Hoe ga je om met stress. Stress kan je reguleren. Om te beginnen kan je met (yoga-) ademhaling je hartslag reguleren, maar ook het ervaren van stress, omdat stress ook op je bloeddruk werkt. Kunnen loslaten en relativeren met een zekere dosis humor is als een ‘mentaal medicijn’ om met het gevoel van ervaren van (heftige) stress te kunnen relativeren.
Stress kan een effect hebben op je mentale maar ook fysieke (!) gezondheid, naast het gegeven dat het ervaren van stress ook een (vaak negatieve) interactie heeft als bijwerking in de omgang met anderen. Daarom is het dus heel belangrijk om in een zekere mate met stress om te kunnen gaan. Daarom gaat Dhr. El Ghazi van Dynamo vanochtend zijn presentatie geven over het omgaan met stress.

Ahmed El Ghazi:

Allereerst wordt besproken wat stress is, wat er gebeurt bij stress en hoe het herkent kan worden. Daarna de gevolgen van stress, wat we de vorige keer hebben besproken om het geheugen even op te frissen.

Stress is niets anders dan spanning die we voelen in ons hoofd en ons lichaam (bijvoorbeeld de buik); een reactie op prikkels. Spanning roept een bepaald patroon van fysiologische reacties op in ons lichaam.

Stress is nodig voor alertheid. Stress kan ook positief zijn, bijvoorbeeld bij een plezierige uitdaging zoals een sollicitatie. In negatieve zin gaat het over angst en ongerustheid. Stress/spanningen zijn een bedreiging voor de gezondheid.

Mensen die zeggen dat ze nooit last van stress hebben, dat is niet mogelijk, iedereen ervaart het weleens. Stress hoeft niet altijd heel slecht te zijn. Te veel stress is niet goed.

Nu wordt het lichamelijke gevolg besproken: adrenaline bij angst en stress. Zo komen hartkloppingen voor, versnelde ademhaling, zweten etc. We hebben weinig invloed op adrenaline, het is iets wat over gaat, het is een stof die door de bijnieren wordt gemaakt. De spieren spannen zich en de stof adrenaline komt dan vrij in het bloed.
Adrenaline geeft energie en vergroot de alertheid, teveel ervan is schadelijk. Bij adrenaline focus je op de situatie, bij teveel adrenaline wordt het functioneren slechter.

Als je (super)alert bent dan kan de reactie vluchten, vechten of bevriezen zijn. Meestal gebeurt dit bij gevaar of een onverwachte situatie.

Cortisol
Dit wordt het stress-hormoon genoemd. Dit hormoon heeft grote invloed op het immuunsysteem, je slaap en je verteerproces. Dit kun je controleren via de huisarts. De bezoekers reageren, omdat ze het herkenbaar vinden.
Cortisol komt ook vaak voor bij psychologische stress. Dit kan nare gevolgen hebben voor de gezondheid, zoals nekklachten, rugklachten en hartkloppingen. Als de aanklachten aanhouden is het advies om naar de huisarts te gaan. Bij teveel cortisol in het bloed, reageert het lichaam heel anders.
De gevolgen van langdurige stress door cortisol zijn o.a. diabetes en overgewicht, vermoeidheid en slapeloosheid, depressie en hart- en vaatziekten.

Dan wordt er ingegaan op de verschillende manieren van ongezonde stress. Die valt te verdelen onder:
- Lichamelijk (hoofdpijn, nekpijn, hartkloppingen etc.)
- Psychisch (prikkelbaar, gevoel van machteloosheid, verveling)
- Gedrag (bazig, kritisch, overmatig gebruik van tabak/drugs/eten)
- Denken (moeite met helder denken, geheugenproblemen, concentratieproblemen)
Controle over stress is wat goed en gezond is. Het is belangrijk om een balans daarin te hebben, dit is een aan te leren competentie. Zorg ervoor dat de draaglast niet groter wordt dan de draagkracht.

Eigenschappen die je kwetsbaar maken zijn bijvoorbeeld: perfectionisme, gehaastheid, twee dingen tegelijk doen, veel van jezelf moeten etc.

Een mevrouw merkt op dat ze veel last heeft van stress. Er wordt ingegaan op haar verhaal en hoe ze daar het beste mee om kan gaan. Stress hoeft niet altijd een probleem te zijn, als je er maar controle over kunt hebben. Het wordt een probleem als de ene stressvolle situatie na de andere komt en er geen evenwicht is.

Dan vraagt iemand anders of stress kan leiden tot een depressie of zelfs zelfmoord. Het antwoord is dat dat mogelijk is in geval van langdurige overmatige stress in het leven. Het is belangrijk om te leren hoe je met stress om kunt gaan en indien nodig professionele hulp in te schakelen, je te uiten en hulp durven te vragen. Ga na wat er met jezelf gebeurt en praat erover. Leer vaardigheden als nee zeggen en grenzen stellen.

Mensen die veel last hebben van stress, glimlachen vaak niet en zijn vaak teruggetrokken.

Tot slot volgen er nog wat algemene tips:
- Praat over wat je dwarszit, dat lucht op, doe dat bij iemand die je vertrouwt of via een hulpverlener/maatschappelijk werk. Hier bij Assadaaka zijn diverse vertrouwenspersonen aanwezig
- Weet wat de stress veroorzaakt (dan is het grootste deel al opgelost), schakel mensen in
- Leer positief te denken
- Maak een lijstje van wat je moet doen en stel aan de hand daarvan prioriteiten
- Accepteer en laat los
- Verhoog je fitheid
- Lach veel
Daarna is er nog ruimte voor wat vragen. Ahmed sluit af met dat het leerzaam was, hij bedankt Ahmed en iedereen voor zijn of haar bijdrage. Deze bijeenkomst is voor herhaling vatbaar. Liefst een aantal keer per jaar. Dat wordt zo afgesproken, er zullen meerdere thema’s volgen.

Gepost door ahmed op Tuesday, 29 September 2020
Share |
Cafe • (0) CommentaarPermalink



In verband met hevige spamoverlast is het alleen mogelijk om te reageren als lid. Lid worden kan via deze link of de knop bovenaan de pagina. Inloggen kan door hier te klikken Lidmaatschap is vrij van spam en nieuwsbrieven. Onze excuses voor het ongemak.


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns
Dossiers

Agenda

11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid
Gratis advocatenspreekuur voor mensen met een minimumuitkering

Recent Commentaar

Van saibismalgand 'Kerst- en nieuwjaarsgroet 2015'.
Van lpzywe 'Dialoog ontbijt over/met Migranten ouderen en hun geliefden.'.
Van ztcrkdn 'Migranten en ouderenzorg in Nederland'.
Van eclvrjmc 'Bewustwording medische Ethiek'.
Van wfupyjkqlio 'Week van Respect'.
Van ocbnrtjie 'Amsterdam Openspreekuren: NMI - Nederlands Migratie Instituut'.
Van aoeqyfcb '“Een gratis dagje onder de Marokkaanse zon: Dit is jouw kans!”'.
Van ofdyeerkdo 'Uitnodigin​g slotconfer​entie woensdag 11 juni 18.30-21.3​0 uur Jezelf kunnen zijn'.
Van klrkatdp 'Workshop ‘Naambordjes maken’'.
Van ftutawd 'Ik geloof nog steeds voor vrede in de wereld!'.

Maandelijkse Archieven

October 2013
August 2013
September 2012
August 2012
July 2012
June 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Recente artikelen

Het doek valt, aplaus voor u
Vanaf dinsdag 27 oktober start de brei-en haakles
Omgaan met grenzen
Interview door ZAANRADIO 107.1 FM
Vrijdag 23 oktober workshop meditatie door Dr. Eman Wahby