Grote winkelketens in Nederland spelen niet of nauwelijks in op het Suikerfeest. Dat blijkt uit onderzoek van het adviesbureau Labyrinth/Extenzio. Het bureau onderzocht winkels in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Arnhem en Den Haag.
Vanaf vandaag kunnen Moslims weer genieten van de gezelligheid en lekkernijen tijdens Ied-al-Fitr, het traditionele Suikerfeestwaarmee zij zij hun heilige maand, de ramadan, afsluiten.
Volgens het CBS vieren ongeveer 850.000 moslims in Nederland het Suikerfeest.
Festivals
Voor de meeste moslims is het ook traditie om tijdens de Ied-al-Fitr eten, nieuwe kleren, parfum en schoenen te kopen.
Maar grote kledingzaken en parfumzaken doen qua promotie en assortiment niets met de toenemende vraag naar producten rond het Suikerfeest. Kleine etnische detailhandels profiteren echter volop van de extra aankopen, volgens het onderzoek.
Naast de iftarmaaltijden vinden in verschillende delen van het land ook ramadanfestivals plaats met onder meer Marokkaanse muziekoptredens in Paradiso.
Nieuwe maan
Het exacte begin van het Suikerfeest is afhankelijk van het verschijnen van de nieuwe maan. Voor de meeste moslims begint Ied-al-Fitr de eerste dag van de tiende maand en duurt het meerdere dagen.
Het Suikerfeest staat niet alleen in het teken van eten, het draait vooral om solidariteit. Tijdens het feest is er volop aandacht voor buurtbewoners, familieleden en daklozen.
Tijdens de vastenmaand onthouden moslims zich van zonsopgang tot zonsondergang van eten en drinken.
BRON NOS journaal