homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Assadaaka en Cliëntenbelang Amsterdam

cxEen informatie ochtend over hulp en ondersteuning

Cliëntenbelang Amsterdam ondersteunt bij vragen over hoe u hulp en zorg kunt regelen. Thuis, op school of werk. Bijvoorbeeld vragen over een hulpmiddel of aangepast vervoer. Of bij het vinden van een beschermde woonvorm of verpleeghuis. U kunt contact met opnemen op de Plantage Middenlaan 14, 1018 DD Amsterdam, tel.: 020-5777999.

Vrijdag 30 November waren Fatima Ouariachi en Erica Linger van Cliëntenbelang aanwezig om hier meer informatie over te verstrekken. Assadaaka is lid van Cliëntenbelang. Deze organisatie ondersteunt bij de aanvraag van diverse voorzieningen via de gemeente en is onafhankelijk van de sociale wijkteams, zorgaanbieders en de gemeente. En maakt geen onderdeel uit van het team dat beslist of u zorg of voorzieningen krijgt en leveren zelf ook geen zorg.

Rechtstreekse hulp kan bijvoorbeeld via Dynamo of Civic. Er wordt eerst gekeken of er gezonde mensen in het gezin kunnen ondersteunen in het huishouden (mantelzorg) alvorens er ondersteuning wordt toegekend.

PGB (zelf zorgverleners inhuren en afspraken maken over de zorg). Zorg thuis kunt u ontvangen met een PGB of via zorg in natura.

De SVB verzorgt de betaling aan de zorgverleners en controleert het allemaal, de rest van de administratie is voor u zelf. Iedere maand dient u zelf de factuur te controleren en bent u zelf verantwoordelijk voor de voortgang, dit is als het PGB in geld wordt uitgekeerd. Houd er rekening mee dat het lastig is om iemand te vinden die slechts twee uur voor u werkt. PGB is er ook voor verpleegkundige hulp en andere mogelijkheden. PGB in natura is handig als u de taal niet spreekt.

Voordat u in zo’n traject komt is er een voortraject, dit zijn de tafelgesprekken.
Schaamte kan een belemmering zijn om hulp te vragen, mensen kunnen te bescheiden zijn in zo’n gesprek. Er wordt geadviseerd om heel eerlijk te zijn over wat u niet meer kunt, Cliëntenbelang kan bij dit gesprek ondersteunen. Mensen schamen zich bijvoorbeeld, omdat ze niet meer kunnen douchen of last hebben van incontinentie. Het is daarom verstandig om iemand mee te nemen naar zo’n gesprek, iemand die u goed kent en die precies weet wat belangrijk is om te vertellen.

Waar mensen zich ook voor kunnen schamen is dat ze vallen en daardoor niet alleen naar het toilet kunnen of kunnen douchen. Er wordt nogmaals benadrukt dat het belangrijk is om duidelijk te zijn en alles te vermelden wat nodig is om het juiste aantal uur hulpverlening te ontvangen.

Cliëntenbelang kan ook thuis bij u komen voor ondersteuning.

Er wordt gevraagd door een bezoekster of een familielid uit Frankrijk die dialyse nodig heeft, bij bezoek een vervoersvergoeding kan ontvangen. Mevrouw vervoert haar nu een paar keer per week zelf naar en van het ziekenhuis en kan dit niet vanwege andere verplichtingen. De dialyse in het ziekenhuis wordt wel vergoed door de Franse ziektekostenverzekeraar. Zij heeft contact gehad in Nederland en in Frankrijk, maar heeft hierover geen duidelijkheid. Cliëntenbelang wil dit na afloop voor mevrouw uitzoeken.

Cliëntenbelang beschikt ook over een jurist, deze kan ondersteunen bij het opstellen van bezwaarschriften als bijvoorbeeld de toegekende uren huishoudelijke hulp minder worden.

Een andere vraag betreft een Marokkaanse vrouw die in Nederland heeft gewoond en is geremigreerd naar Marokko. Haar man is overleden en zij woont daar alleen. Haar buren verlenen haar hulp, maar dat kunnen zij niet aan. Haar familie in Nederland wil weten of zij kan terugkeren naar Nederland, omdat mevrouw niemand heeft om haar in Marokko te verzorgen. De familie kan contact opnemen met Cliëntenbelang om dit verder uit te zoeken.

Er waren diverse vragen, Cliëntenbelang heeft een aantal nieuwe cliënten die zij kunnen ondersteunen. Het was een informatieve en geslaagde bijeenkomst, in februari 2019 komt er een vervolgbijeenkomst.

Verslag:  Arkya

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ahmed El Mesri of Aicha Ouiza op het volgende telefoonnummer: 06-84291796. .(JavaScript must be enabled to view this email address) of http://www.assadaaka.nl

Fatima Ouariachi, beleidsmedewerker Wmo, Cliëntenbelang Amsterdam, Tel. +31 (0)20 75 25 100 info@cliëntenbelangamsterdam.nl of http://www.cliëntenbelangamsterdam.nl.

Gepost door ahmed op Tuesday, 04 December 2018
Share |
Cafe • (0) CommentaarPermalink



In verband met hevige spamoverlast is het alleen mogelijk om te reageren als lid. Lid worden kan via deze link of de knop bovenaan de pagina. Inloggen kan door hier te klikken Lidmaatschap is vrij van spam en nieuwsbrieven. Onze excuses voor het ongemak.


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns
Dossiers

Agenda

11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid
Gratis advocatenspreekuur voor mensen met een minimumuitkering

Recent Commentaar

Van wfupyjkqlio 'Week van Respect'.
Van ocbnrtjie 'Amsterdam Openspreekuren: NMI - Nederlands Migratie Instituut'.
Van aoeqyfcb '“Een gratis dagje onder de Marokkaanse zon: Dit is jouw kans!”'.
Van ofdyeerkdo 'Uitnodigin​g slotconfer​entie woensdag 11 juni 18.30-21.3​0 uur Jezelf kunnen zijn'.
Van klrkatdp 'Workshop ‘Naambordjes maken’'.
Van ftutawd 'Ik geloof nog steeds voor vrede in de wereld!'.
Van adrpns '‘Samen Delen, Samen Eén’ met als thema wijkzorg'.
Van deybhk 'Agenda integratie/participatiethema’s 2014 van Assadaaka Community'.
Van ytccuodk 'Assadaaka Community brengt een bezoek aan Brandweer Kazerne Victor'.
Van ZaZkia 'Flevoparkbad geannexeerd door camping Zeeburg'.

Maandelijkse Archieven

October 2013
August 2013
September 2012
August 2012
July 2012
June 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Recente artikelen

Het doek valt, aplaus voor u
Armoede en Eenzaamheid onder mantelzorgers
Jonge mantelzorgers en omgang met taboes
Mantelzorgers en omgang met dementie
Leer jezelf verweren tegen verkoop trucjes!