homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Thema-Lunch “ADHD en het dagelijks functioneren”

c01Onder de titel “ADHD en het dagelijks functioneren” organiseerde de Assadaaka Community een fijn verzorgde themalunch voor mantelzorgers en respijtzorgers op maandag 15 november 2021. ADHD kan zeer irritant zijn voor personen die ADHD hebben of een dergelijke persoon in hun naaste omgeving hebben. Hoe ga je om met ADHD in het dagelijks leven? Deze vraag stond centraal.

Een kind kan als peuter onbevangen buiten spelen met anderen of alleen en kan zich daarin oplaten gaan. Wanneer een peuter naar de basisschool moet echter, kan de omkaderde omgeving die de school te bieden heeft, belemmerend werken. Sommige kleintjes worden nerveus, krijgen nachtmerries of ontwikkelen een tic.

Kinderen moeten hun energie optimaal kwijt kunnen. Een stimulerende omgeving met veel speel mogelijkheden, een groene omgeving met veel huisdieren kan zeer positief uitwerken op een kind en zijn/ haar welbevinden, het kan het levensgeluk fors verhogen. Op de basisschool moet een kind zich in een stimulerende, vertrouwde en op een veilige plek weten, om optimaal te kunnen functioneren.

Net als ieder ander mens willen kinderen met ADHD worden geliefd en erkend in hun bestaan. Sommige ADHD kinderen rennen en vliegen de gehele dag alsof ze niet moe zouden worden. Ze zitten overal in, tussen, op of onder. Jonge ADHD kinderen kunnen zeer impulsief zijn. Een ongelukje kan al snel in een klein hoekje schuilen. ADHD kindje wil niet negatief opvallen.

Sommige kinderen trekken zich daarom enigszins terug in een eigen realiteit, of spelen op school onrustig met knikkers. Ze houden zich bewust in om niet negatief op te vallen of om negatieve bejegening vanwege hun gedrag te voorkomen.

Een moeder vertelt: “Mijn kind kan rennen en vliegen, zich vaak blesseren of een klein ongelukje krijgen tijdens het spelen. Soms speelt mijn dochter alleen met jongens; lekker kunnen ravotten en rouwdouwen. Om haar alle energie kwijt te laten raken heb ik haar lid gemaakt van sportverenigingen. Uit sportieve prestaties haalt mijn kind veel waardering en krijgt het heel veel positieve feedback. Daardoor kan mijn kind floreren.”

Een vader stelt: “Mijn kind heeft baat bij een zeer gestructureerde dagbesteding die wordt aangeboden bij hem vertrouwde personen. Hij vind daardoor meer rust en kan rekenen op een prettige communicatie en erg veel begrip.”

Mensen met ADHD hebben veel steun aan structuur, duidelijkheid. Ook kunnen zij zich snel vervelen als ze niet voortdurend een nieuwe uitdaging in het leven ervaren. De diagnose ADHD kan veel verheldering, maatwerkoplossingen tot gevolg hebben en rust brengen in het dagelijks leven van betrokken personen.

ADHD’ers moeten teksten soms vier maal achtereen doorlezen, alvorens de inhoud te begrijpen. Steeds opnieuw beginnen met lezen. In overleg met een bevoegde arts kan speciale medicatie worden voorgeschreven, welke de ADHD’er meer rust kan geven. ADHD is soms irritant, soms helpt het om anderen beter te kunnen begrijpen.

Op school kunnen ADHD’ers de docent aankijken, doen alsof ze iets snappen, maar onder tussen niets van de lesstof begrijpen of verwerken. Persoonlijke aandacht en maatwerkoplossingen bieden uitkomst. Kinderen moeten niet het gevoel aangepraat krijgen dom te zijn als zij ADHD’ers zijn. Zij moeten hun eigen talenten en competenties leren kennen en benoemen.

Jongens met ADHD kunnen ongeremd zijn, sneller boos, verdrietig, geëmotioneerd, enthousiast, etc. zijn. Meisjes kunnen ook sneller en ongeremder spelen met emoties en gevoelens. Kleine dingen kunnen bij een ADHD’er het verschil maken. Vraag maar eens hoe hun weekeinde was, gun hen een simpele glimlach!

Gepost door ahmed
Cafe • (0) CommentaarPermalink



Naam:

Email:

URL:

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Mail me bij vervolg-commentaar


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken