homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Meer dan een kwart eeuw Nederlandse les bij de Taalwinkel van Stichting Assadaaka!

ah en henLinks: Henk Linde, rechts Ahmed El Mesri.
Tegenwoordig struikel je over initiatieven voor Nederlandse les aan anderstaligen. Gelukkig maar. Hoe anders was het toen Ahmed El Mesri van Vriendschapshuis Assadaaka er 27 jaar geleden mee begon; er was nagenoeg niets op dat gebied. Vandaag de dag is Assadaaka, inmiddels gerund door Ahmed èn zijn broer Abdel, een begrip in Amsterdam.

We spraken met Ahmed en de coördinator van de taallessen, Henk Linde, over heden en verleden van Assadaaka’s Taalwinkel.

Het begin
Ahmed: “taalles stond aan de basis van de activiteiten van Assadaaka. Destijds kwamen Nederlandse vrienden en kennissen, waaronder een Pabo-leraar, bij Assadaaka langs voor de gezelligheid. Allengs ontstond het initiatief voor de lessen. We begonnen met een stuk of vijf leerlingen; hulpvragers die op het sociaal spreekuur kwamen. Mond tot mond reclame zorgde ervoor dat we al snel een schare cursisten hadden. Nu hebben we een paar honderd inschrijvingen per jaar.
Je in een taal kunnen redden is zó belangrijk: om contact te leggen met je buurtgenoten, om boodschappen te doen, om aan de slag te kunnen.
Ik heb af en toe nog contact met leerlingen van het eerste uur. Het doet me goed dat ze goed terecht zijn gekomen: er zitten ondernemers bij, taxichauffeurs, slagers, mensen met een eigen schoonmaakbedrijf.”

Nederlands is een moeilijke taal
Zelf spreek en schrijf je uitstekend Nederlands, hoe verliep jouw ontwikkeling daarin?
“De eerste anderhalf jaar in Nederland had ik vrijwel dagelijks les. Hierdoor heb ik de (volwassen-)MAVO, HAVO en Sociale Academie kunnen doorlopen. Maar eerlijk gezegd had ik in het begin weinig zin om de taal te leren. Het was in een tijd dat migranten totaal niet gestimuleerd werden Nederlands te leren. En die namen dat initiatief dan ook niet. Nederlands is voor mensen met een niet-westerse moedertaal gewoon erg moeilijk.
Toen ik eenmaal besloten had te blijven, ging er een knop om en ging leren vanzelf een stuk makkelijker. Ik heb nog steeds contact met mijn eerste docente, zij voelt als familie. Degene die je de beginselen van de taal bijbrengt, laat een diepe indruk achter.

Nederlandse normen en waarden & omgekeerde integratie
De Taalwinkel is meer dan alleen taallessen. Mensen die hier komen hebben meestal veel meegemaakt. Bij Assadaaka maakt wie ze zijn of waar ze vandaan komen niet uit. Er is hier begeleiding en een luisterend oor. Bij ons krijgen ze ook Nederlandse normen en waarden mee. We organiseren avonden over taboe-thema’s als homoseksualiteit, huiselijk geweld, diversiteit. Mensen kunnen zich bij Assadaaka op verschillende manieren verder ontwikkelen. Dit onderscheidt ons van andere migranten-organisaties.
Overigens geldt dit niet alleen voor onze leerlingen. Er vindt ook een omgekeerde integratie plaats. Veel van de taaldocenten en vrijwilligers via organisaties als Amsterdam Cares komen bij Assadaaka voor het eerst in aanraking met migranten. Ze lezen, zien en horen in de media veel negatieve verhalen over criminaliteit en extremisme, hier leren ze een andere werkelijkheid kennen.

Bij Assadaaka houden mensen van elkaar
Dit is volgens mij ook de reden waarom vrijwilligers zich vaak voor jaren verbinden aan Assadaaka: we gaan met respect voor iedereen om: religie, identiteit, vrouwen, mannen, jong, oud, het maakt niet uit. Iedereen voelt zich hier thuis.
We bevorderen participatie in de samenleving door verschillende doelgroepen met elkaar te laten integreren. Bij Assadaaka houden mensen van elkaar, zo eenvoudig is het. Het leven wordt op die manieren mooier.

Een inspirerende boodschap
Henk Linde: “De aanslagen van 11 september in de VS waren voor mij aanleiding mij bij Assadaaka aan te sluiten. Ik was net in Amsterdam komen wonen en ging naar een voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente over het gevaar van segregatie. Daar leerde ik Ahmed kennen. Hij was -en is- van mening dat mensen die naar Nederland komen zo snel mogelijk de taal moeten leren. Dat soort dingen werd voor die tijd bijna nooit gezegd. Hij zei: je moet je flexibel opstellen om je kansen te vergroten, om je buren te leren kennen, om in een vreemd land alledaagse dingen te kunnen doen. Door middel van taal creëer je gemeenschapszin. Ik vond dat een erg inspirerende boodschap.”

Uitgezette leerlingen
“Ik begon als vrijwilliger-docent in de ‘oude’ Meevaart, met veel lokalen bovenin en een lift die het vaak niet deed. Ik herinner me de eerste vergadering nog: de docenten kregen ruzie over welke lesmethode er gebruikt zou worden.
We hadden in die tijd veel ongedocumenteerde leerlingen. Door veranderde wet- en regelgeving werden er een hoop uitgezet. Om de haverklap waren er leerlingen verdwenen, niet leuk. Het verblijfsvergunningen-stelsel is nu anders en het verloop in de klassen daardoor kleiner.
Wat niet veranderd is, is de motivatie van de cursisten. Ik beleef veel plezier aan hun honger naar kennis en hun betrokkenheid.
Ik ben nu 4 jaar coördinator van de Taalwinkel. Wat er leuk aan is? Ik ben een soort Haarlemmerolie. Ik hou van regelen, van nieuwe leerlingen en docenten motiveren. Ik zorg graag en hou ervan mensen aandacht te geven.”

Nieuwe taal-vrijwilligers van harte welkom
“Wat alle docenten en taal-vrijwilligers bij Assadaaka met elkaar gemeen hebben is dat het mensen zijn met een groot sociaal gevoel, die door hun inzet een steentje willen bijdragen aan een betere maatschappij.
Wij zoeken op dit moment nog taal-vrijwilligers om de zogenaamde inloop te ondersteunen; dat zijn ongedwongen conversatielessen waar iedereen kan binnenlopen. Ook hebben we graag wat reserve-docenten, het gebeurt nogal eens dat een docent uitvalt. Het voordeel van invallen is dat je kunt meelopen met een ervaren docent en eerst een paar keer onder begeleiding kunt lesgeven.”

Zin om te helpen met Nederlandse les?
Wat moet je kunnen als je je wilt inzetten als docent of als hulp bij de conversatielessen?
“Je hoeft geen officiële docent te zijn noch pedagogische of didactische vaardigheden te bezitten. Je moet het leuk vinden om contact te maken met mensen en een beetje communicatief en nieuwsgierig zijn. En affiniteit hebben met de doelgroep. Dat zijn over het algemeen mensen met een migranten-achtergrond.
Wat noodzakelijk is, is een goed gevoel voor de Nederlandse taal: foutloos Nederlands kunnen spreken en schrijven. Al het andere kun je al doende en met hulp van mij en de andere docenten leren.”

Interesse?
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Tel. 06 43 11 15 09

Door Ellen Kaptijn

Voor meer informatie tijdens kantooruren:
ASSADAAKA: Palembangstraat 52, 1094 TK Amsterdam | Tel:  0647440672 | IBAN: NL22 ABNA 0489 3349 97 | K.v.K. 40.53.87.25 | E. .(JavaScript must be enabled to view this email address)  | W. http://www.assadaaka.nl

Gepost door ahmed
Cafe • (0) CommentaarPermalink



Naam:

Email:

URL:

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Mail me bij vervolg-commentaar


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken

Recent Commentaar

Van ZaZkia 'Flevoparkbad geannexeerd door camping Zeeburg'.
Van ijstaartindeoven 'Elatik op het matje vanwege tekorten'.
Van ijstaartindeoven 'R.S.O.C. winnaar Open podium East Site'.
Van ZaZkia 'Middeneiland in IJburg 2 geschrapt'.
Van ijstaartindeoven '2 juni: Fietswrakken Inzameldag'.
Van ijstaartindeoven 'Harde piep houdt Watergraafsmeer wakker'.
Van Robert van den Heuvel 'Harde piep houdt Watergraafsmeer wakker'.
Van ijstaartindeoven 'Harde piep houdt Watergraafsmeer wakker'.
Van Robert van den Heuvel 'Harde piep houdt Watergraafsmeer wakker'.
Van leona 'Nieuw ontwerp voor Makassarplein'.